Thursday, September 08, 2005

یک ترجمه قسمت اول

به نام بزرگ بی دریغ
سلام

مقدمه
اول از همه میلاد امام حسین (ع) رو به همه شما تبریک می گم. عیدتون مبارک.
این چند روز که مطلبی به روز نشد مشغول تجزیه و تحلیل یکی از عوامل آموزش الکترونیکی بودم. همین طور روی قالب جدید کار می کردم که بتونم امشب آپلودش کنم. مسئولین این وبلاگ هرگونه ارتباط بین این قالب با بامزی و عسل رو تکذیب می کنند (:
خب شوخی بسه بریم سر کارمون. مطلب این دفعه ترجمه آزاد و خلاصه یه مقاله درباره scorm هستش.
آدرس
متن اصلی این مقاله رو می تونید از http://www.mcgill.com/media/
SCORM_2004_Primer_v1_McGill_Digital_Solutions_Gord_Mackenzie.pdf

دریافت کنید.
توضیحات
اما متن فارسی اون رو بعد از کامل شدن به امید خدا در بخش مقالات همین وبلاگ قرار می دم. این مقاله خیلی ساده جدید ترین نسخه پیشرفته ترین استاندارد آموزش الکترونیکی رو توضیح داد. متن این مقاله به زبان عامی و سادست و من ترجیح دادم همون حوری ترجمش کنم.

متن مقاله
چرا من باید نگران SCORM باشم؟
SCORM به چند دلیل مهم است.دلیل اصلی که SCORM مهم است این است که محتوی یادگیری بر پایه وب و برنامه های کاربردی که این محتوی را به فراگیران نشان می دهد و کنترل می کند(سیستم های مدیریت آموزش یا LMS ها) را با یک روش استاندارد هماهنگ می کند.
اگر شما یک LMS مطابق SCORM 2004 دارید، می توانید راحت یقین کنید که محتوی آموزشی هم که مطابق SCORM 2004 است با موفقیت با سیستم شما یکپارچه می شود.
اگر شما مواد را به صورت داخلی توسعه می دهید، این به این معنا است که شما می توانید به طور مجازی هر ابزار اجازه دهنده مطابق SCORM که به نیازهای شما می خورد بخرید، و تا زمانی که متنی که این می سازد 100 درصد مطابق SCORM باشد، می توانید کاملا مطمئن باشید که قادر به اجرا و ردیابی آن از سیتم مدیریت آموزش خود خواهید بود.
اگر شما با فروشندگان شخص ثالث برای ساخت متن کار می کنید، فروشندگانی که شما برای ساخت مواد آموزشی برای خودتان انتخاب کرده اید (یا از کسانی که می خواهید محتوی آماده از آن ها بخرید) لازم نیست خیلی با LMS شما آشنا باشند. هر فروشنده ای که بتواند محتوی SCORM بسازد می تواند مواد آموزشی online که بروی LMS شما اجرا خواهد شد بسازد، بدون هیچ دانش ویژه اضافی از سیستم مشخص شما. و مشکلی نیست که آن ها از چه ابزار اجازه دهنده داخلی استفاده می کنند. تا زمانی که نتیجه نهایی محتوی مطابق SCORM است نیازی نیست نگران باشید.
اگر همه چیزی که انجام شده بر پایه SCORM باشد به طور باور نکردنی برای جامعه آموزش الکترونیکی مهم خواهد بود. اما SCORM بیشتر از این ها است.
SCORM چیست؟
SCORM مخفف مدل مرجع شی محتوی قابل اشتراک است.
اما واقعا، SCORM چیست؟
این یک مدل مرجع است.
نه، واقعا... این چیه؟
بله، صبر کن. اجازه بده توضیح بدم ما چی رو به وسیله مدل مرجع معنی می کنیم.
قسمت های SCORM با هم یک عکس کامل ( یا مدل) از اینکه چطور یک سیستم مدیریت آموزش می تواند محتوی آموزشی برپا یه وب را برای فراگیران به یک روش استاندارد سرویس دهد می باشد. این عکس را به وسیله ارجاع دادن یک گستره از استاندارد های تکنیکی غیر متصل، ویژگی ها و راهنمایی های توسعه داده شده درون جامعه آموزش الکترونیکی در مقیاس بزرگ (تعداد زیادی از سازمان ها این استانداردها را توسعه می دهند) ساخته است.
در این صورت، SCORM واقعا چیز جدیدی به جامعه آموزش الکترونیکی نمی دهد؛ این فقط استاندارد ها، ویژگی ها وراهنمایی های موجود را از منابع مختلف برای ساخت یک تصویر بزرگتر از اینکه یک سیستم محتوی آموزشی online چطور می تواند کار کند را دور هم جمع می کند.
SCORM بر روی رابط بین محتوی و سیستم مدیریت آموزش تمرکز می کند.به عبارت دیگر: چگونه محتوی آموزشی به یک سیستم LMS وارد می شود، چگونه این به فراگیران ارائه می شود، و چگونه فراگیران در این محتوی جلو می روندبه LMS مربوط می شود.
SCORM یک مدل ارائه می دهد که توسعه دهندگان سیستم (آن هایی که سیستم های مدیریت آموزشی می سازند) و توسعه دهندگان محتوی (آن هایی که محتوی آموزشی بر پایه وب می سازند) می توانند به طور برابر دنبال کنند.اگر پیاد سازی موفق بوده باشد، بدین معناست که محتوی آموزشی توسعه داده شده مطابق با SCORM 2004 به آسانی با هر LMS هم که مطابق SCORM 2004 باشد یکپارچه می شود.
اگر شما بهانه دارید یک مثال ساده قیاسی : یک نوار VHS در هر ضبط نوار ویدئویی VHS پخش می شود. مهم نیست که په کسی نوار را ساخته باشد، یا چه کسی VCR را ساخته.نوار VHS در پخش کننده های VHS پخش می شود. نقطه پایان جمله. پایان داستان.
منظورت از " شی محتوی قابل اشتراک چیه"؟
مفهوم اشیای محتوی از دنیای مرموز برنامه نویسی نرم افزار می آید. قبل از SCORM ، اکثر دوره های آموزش الکترونیکی شبیه روش قدیمی برنامه های کامپیوتری توسعه داده می شدند.آن ها به صورت مجزا کار می کردند، و کاری را می کردند که لازم بود، اما استفاده قسمتی هایی از محتوی یا ترکیب آن ها به روش های جدید مشکل بود.
بعضی افراد از اینکه ایده "شی گرایی" می توانست در مورد محتوی آموزش الکترونیکی به کار بسته شود متعجب شدند. تفکر شما در مورد یک دوره بر پایه وب به عنوان یک مجموعه از "اشیای آموزشی" یا "اشیای محتوی" چیست؟ هر شی آموزشی می تواند یک "قطعه" کوچک تنها از اطلاعات، دانش یا یادگیری باشد که می تواند برای ساخت یک دوره ترکیب شود.
اگر شما این کار را انجام دادید، می توانید اشیای آموزشی را بین دوره ها مشترک کنید، می توانید به آسانی اشیایی را به دوره های موجود اضافه یا حذف کنید. اشیای آموزشی یا اشیای محتوی "قابل اشتراک" هستند.
یک راه برای فکر در مورد اشیای محتوی قابل اشترک تصور کردن مجموعه تکه های لوگوی بچه ها می باشد.تکه های لوگو در اندازه ها و اشکال متفاوت هستند، به هر حال، آن ها دارای یک رابط استاندارد هستند (برآمدگی ها در بالا و تو رفتگی ها در پایین) که به سازنده اجازه می دهد به سادگی آن ها را سر هم کند و آن ها را دوباره از هم جدا کند.
خب، اشیای محتوی قابل اشتراک اجزای کپسول شده محتوی آموزشی بر پایه وب است که دارای یک رابط استاندارد که بتواند سرهم شود و دوباره به یک روش قابل فهم سرهم شود است.
وازه نامه
محتوی یادگیری بر پایه وب
Web-based learning content
سیستم های مدیریت آموزش
Learning Management Systems
مطابق
interoperable
هماهنگ
conformant
مدل مرجع شی محتوی قابل اشتراک
Sharable Content Object Reference Model
قطعه
nugget


نوشته شده توسط: بهمن اصغرزاده

لینک این مطلب: Thursday, September 08, 2005





در باره وبلاگ

   

     نسخه آزمایشی


::مطالب این وبلاگ در مورد آموزش الکترونیکی یا همان elearning است.

::هدف این وبلاگ گردآوری منابع مربوط به آموزش الکترونیکی برای ایجاد یک منبع فارسی برای افراد علاقه مند می باشد.هچنین اطلاع رسانی کارهای انجام شده و انجام کارهای مشترک.

::در صورت تمایل می توانید خبر ها، تحقیقات، مقالات و تجربیات خود را در این وبلاگ قرار دهید تا دیگران هم از آن استفاده کنند.



منوی اصلی


ارتباط با من


لوگوی من




لینک


آرشیو ماهانه


نوشته های قبلی


کتابخانه




xml reader


پشتیبانی


best view in 1024x768 resolation

this blog fully support with

Microsoft Internet Explorer 6+

Opera 8.5

but not completely in

Mozilla Firefox 1.5 RC2



شرایط استفاده


شرايط استفاده ازمطالب

درصورت رعايت موارد زير استفاده ازمطالب بدون اشکال است

نوشتن نام و لينک اين وبلاگ به عنوان منبع.

مطالب به گونه ای ويرايش نشوند که مضمون ديگری برساند.

عدم سوء استفاده از مطالب.

استفاده تجاری از مطالب این وبلاگ منوط به اجازه کتبی است.

Copyright © 2005 - 2006

http://ielearning.blogspot.com



رفع مسئولیت


:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب وب سایت ها، وبلاگ ها، گروه های خبری و ... که لینک آن ها در این وبلاگ قرار دارد یا از آن ها نام برده شده نمی پذیرد.

:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب نقل قول شده نمی پذیرد و مسئولیت آن با نویسنده اصلی می باشد.

:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال معتبر بودن دانشگاه های مجازی معرفی شده در این وبلاگ نمی پذیرد.

:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال معتبر بودن وب سایت ها، وبلاگ ها، گروه های خبری و ،،، که لینک آن ها در این وبلاگ قرار دارد نمی پذیرد.

:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال جهت گیری های سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و ... منابع علمی خود نمی پذیرد.

:: این وبلاگ صرفا یک وبلاگ خبری، آموزشی می باشد.



تعداد بازدید کنندگان