Thursday, September 15, 2005

یک ترجمه قسمت سوم

بسم الله الرحمن الرحيم
سلام

مقدمه
قبل ادامه ترجمه جا داره که چيزي بنويسم. موقعي که اين وبلاگ شروع به کار کرد من از افرادي که در آموزش الکترونيکي دستي به آتش داشتن کمک هاي علمي خواستم تا اين وبلاگ مرجع هر چند کوچک ولي به اندازه خودش خوب براي علاقه مندان و حتي افراد کهنه کار باشه. بعضي ها که با دادن جواب هاي سرد و حتي توهين آميز برخورد کردند کساني که چهره هاي آشنايي براي شما و ديگران هستند. حالا خدا اين ها رو خير بده که جواب دادن بعضي ها يا جواب ندادن يا وعده سر خرمن دادن. در اين بين باز هم به غيرت اين وبلاگ نويس ها که مي تونم بگم سهم عمده اي از رشد IT در ايران و حتي بعضي حرکت ها در خارج از IT از جمله جريان خليج فارس دارن. حرف و گله زياده ولي قصد من بزرگتر کردن کاريه که بعضي ها براي اين وبلاگ و براي IT در ايران کردن. من مي خوام از تمام کساني که توي اين مدت کوتاه با اين که من رو نمي شناختند، دوستانه کمک کردند تشکر کنم. از جمله از http://www.iranw3.com/ که در جواب نامه من، نامه اي اميدوار کننده نوشتن و لينک اين و بلاگ رو در سايت خودشون قرار دادن يا http://www.farstec.net/ که لينک اين وبلاگ رو توي سايت خودش قرار داد که باعث بالا رفتن تعداد بازديد کنندگان وبلاگ و قرار گرفتنش در گوگل شد. و دوستان ديگه که هر يک به نوعي همراهي کردند. از همه اون ها تشکر مي کنم.

اما ادامه مقاله
آيا SCORM محتوي آف لاين مثل سي دي ها يا CBT هاي قديمي را پشتيباني مي کند؟
نه.
SCORM فرض مي کند که وب بهترين روش براي توزيع محتوي آموزشي به دليل آساني دسترسي و استفاده مجدد است. بنابراين SCORM فقط با محتوي آموزشي بر پايه وب سر و کار دارد و توجهي به ديگر مکانيسم هاي ارائه ندارد.براي صاحبان مشاغل مثل خيلي از شرکت ها که هنوز از آموزش هاي بر پايه کامپيوتر از يک نوع يا غيره ( مثلا محتوي آموزشي توزيع شده بر روي CD يا DVD و غيره ) بر پايه غير وب استفاده مي کنند اين مهم است که به خاطر داشته باشند. SCORM قصد دربر گرفتن روش هاي جايگزين ارائه، شامل سيتم هاي آن لاين که بر پايه وب نيستند را ندارد.

بيشتر از يک ورژن از SCORM وجود دارد؟
بله. SCORM يک سازمان در حال پيشرفت است و از زمان اولين انتشارش به طور اساسي تکامل و تغيير يافته. همچنين به خاطر داشته باشيد که SCORM به ديگر استاندارد ها و ويژگي ها ارجاع دارد، بعضي از آن ها نيز تکامل مي يابند. در حال حاضر سه انتشار اصلي از SCORM وجود دارد:
SCORM 1.1
SCORM 1.2
SCORM 2004
اين زماني مهم است که يک فرو شنده، يا يک توسعه دهنده دوره يا مهيا کننده سيستم مديريت آموزشي براي دانستن اينکه با کدام ورژن SCORM مطابقت دارند صحبت مي کنيد. براي مثال کافي نيست که فقط بدونيد فروشنده محتوي "مطابق SCORM" توليد مي کنه. تفاوت هاي مهمي بين نسخه هاي وجود دارد، و دانستن اينکه چه نسحه اي يک فرو شنده ارائه مي کند حياتي است.

براي مطابق بودن با SCORM در يک نسخه مشخص، يک مهيا کننده LMS مجبور نيست به طور صريح پشتيباني از نسخه هاي قبلي SCORM را فراهم کند، به طوري که مطابق با SCORM 2004 ممکن است به طور کامل از محتوي مطابق با SCORM 1.1 و SCORM 1.2 پشتيباني نکند.

چه اتفاقي براي SCORM 1.3 افتاد؟
SCORM از سه کامپوننت يا سند اصلي ايجاد شده است(بعدا در اين وارد جزييات بيشتر مورد بيشتر مي شويم). هر سند يک جنبه از SCORM را اداره مي کند.
ADL با آخرين ارائه تصميم گرفت شروع به نسخه دهي هر يک از اسناد به طور جداگنه کند. همه سند ها در SCORM 2004 در حال حاضر در نسخه 1.3 هستند، از اين رو SCORM 2004 ، SCORM 1.3 است. اما از اين رو، هر سند داراي شماره نسخه خودش است و ممکن است جداگانه ارائه شود. اين ممکن است کار ها کمي پچيده تر کند زماني که در آينده سعي داريد بفهميد که منظور فروشنده از از گفتن اينکه برنامه کاربردي/ يا محتوي "مطابق با SCORM" دارد چيست.

با همه اين نسحه ها SCORM پايدار است؟
از آن جايي که SCORM يک مدل در حال تکامل است، اين يک سوال به جاست.تغييرات زيادي SCORM 1.1 و SCORM 1.2 انجام شده. SCORM 2004 مواد موجود زيادي را پالايش کرده و بخش اصلي کاملا جديدي را به مستندات اضافه کرده است. اگر SCORM به رشد و تغيير ادامه دهد، آيا براي منطبق شدن با آن به عنوان يک استاندارد براي سيستم هاي مديريت آموزش معقول است؟

جواب ساده بله است.آخرين نسخه SCORM پايدار است و ADL قول داده است که ما تغييرات اصلي در استانداردهاي حاضر در آينده نزديک نمي بينيم. ADL در حال حاضر تلاش خودش را بروي راه هاي گسترش SCORM و اضافه کردن جنبه هاي جديد به مستندات موجود متمرکز کرده است. مطمئن باشيد، احتمالا به روز رساني هايي در آينده وجود دارد، اما نمي تواند زير و رو کردن باشد، و اين احتمال است که محتوي که مطابق SCORM 2004 است براي مدتي هماهنگ خواهد بود. سيستم هايي که مطابق باSCORM 2004 ساخته شده اند احتمالا نياز به پياده سازهاي اساسي در هنگام ارائه مجموعه سند SCORM بعدي نخواهند داشت.

در McGill نظر بر اين است که SCORM 2004 اساس پايدار براي توسعه محتوي و برنامه ها کاربردي است.

واژه نامه
پشتيباني، اداره
Handle
صاحبان مشاغل
Business stakeholders
سند
Document
Handles
ارائه
Release
نسخه دهي
versioning


نوشته شده توسط: بهمن اصغرزاده

لینک این مطلب: Thursday, September 15, 2005





در باره وبلاگ

   

     نسخه آزمایشی


::مطالب این وبلاگ در مورد آموزش الکترونیکی یا همان elearning است.

::هدف این وبلاگ گردآوری منابع مربوط به آموزش الکترونیکی برای ایجاد یک منبع فارسی برای افراد علاقه مند می باشد.هچنین اطلاع رسانی کارهای انجام شده و انجام کارهای مشترک.

::در صورت تمایل می توانید خبر ها، تحقیقات، مقالات و تجربیات خود را در این وبلاگ قرار دهید تا دیگران هم از آن استفاده کنند.



منوی اصلی


ارتباط با من


لوگوی من




لینک


آرشیو ماهانه


نوشته های قبلی


کتابخانه




xml reader


پشتیبانی


best view in 1024x768 resolation

this blog fully support with

Microsoft Internet Explorer 6+

Opera 8.5

but not completely in

Mozilla Firefox 1.5 RC2



شرایط استفاده


شرايط استفاده ازمطالب

درصورت رعايت موارد زير استفاده ازمطالب بدون اشکال است

نوشتن نام و لينک اين وبلاگ به عنوان منبع.

مطالب به گونه ای ويرايش نشوند که مضمون ديگری برساند.

عدم سوء استفاده از مطالب.

استفاده تجاری از مطالب این وبلاگ منوط به اجازه کتبی است.

Copyright © 2005 - 2006

http://ielearning.blogspot.com



رفع مسئولیت


:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب وب سایت ها، وبلاگ ها، گروه های خبری و ... که لینک آن ها در این وبلاگ قرار دارد یا از آن ها نام برده شده نمی پذیرد.

:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب نقل قول شده نمی پذیرد و مسئولیت آن با نویسنده اصلی می باشد.

:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال معتبر بودن دانشگاه های مجازی معرفی شده در این وبلاگ نمی پذیرد.

:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال معتبر بودن وب سایت ها، وبلاگ ها، گروه های خبری و ،،، که لینک آن ها در این وبلاگ قرار دارد نمی پذیرد.

:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال جهت گیری های سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و ... منابع علمی خود نمی پذیرد.

:: این وبلاگ صرفا یک وبلاگ خبری، آموزشی می باشد.



تعداد بازدید کنندگان