Sunday, January 29, 2006

درباره من و استاندارد

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام

درباره من
از زمانی که شروع به نوشتن در این وبلاگ کردم چند نفری به من ایمیل زدند یا یا در قسمت نظرات نوشتند که درباره خودم بیشتر بنویسم. من بیشتر سعی داشتم درباره موضوع این وبلاگ بنویسم تا درباره خودم اما برای اینکه به نظر این خوانندگان هم احترام گداشته بشه درباره خودم می نویسم. اسم من که پایین نوشته هام هست و احتیاجی به تکرار نیست. من هنوز رسما دانشجوی مهندسی نرم افزار هستم. آموزش الکترونیکی به عنوان یکی از پروژه های دانشجویی من است. اگر کسی اطلاعات شخصی تری می خواد ایمیل بزنه چون من به صورت عمومی نمی نویسم.
اما چرا در اینجا می نویسم. زمانی که من تازه شروع به تحقیق در این رابطه کردم متوجه شدم که منابع کمی به فارسی هم به صورت چاپی و هم بر روی اینترنت موجود است و مطالب موجود به علت پراکندگی مناسب نیستند از طرفی وب سایت ها و وبلاگ هایی که در این رابطه می نوشتند با تاخیر زیاد به روز می شدند یا تخصصی نبودند و ... بنابراین تصمیم گرفتم که این وبلاگ را راه بندازم و اطلاعاتی که بدست می آرم با دیگران به اشتراک بزارم. مطالبی که در این وبلاگ نوشته می شه با منابع آن ها نوشته می شوند بنابراین اگر به نوشته های من اطمینان ندارید می تونید به منابع آن ها مراجعه کنید. بنابراین در جواب نظر نوشته قبلی که نوشته شده بود بدون شناحت نمی توان اعتماد کرد می شه گفت اعتماد کم کم بدست می یاد و و اگر کسی به نوشته های من اعتماد نداره می تونه از منابع این نوشته ها استفاده کنه. امیدوارم جواب قانع کننده ای داده باشم و درصورتی که جواب را ناکافی می دونید مثال های خوبی در رشته کامپیوتر دارم که می تونم به صورت خصوصی بنویسم.
من ایده تشکیل یک گروه آموزش الکترونیکی رو داشتم که بعد از مطرح شدن ایده سایت els از طرف آقای باغستانی برای یکپارچه شدن کار در نتیجه قوی تر شدن کار به نظرم بهتره که در سایت els این کارها انجام بشه. سایت els می تونه محل خوبی برای تبادل دانش باشه در اینجا شما می تونید در این سایت مشخصات خودتون رو وارد کنید و در بهتر کردن فعالیت های این حوزه نقش داشته باشید.
انتظارات من از یک گروه آموزش الکترونیکی به این شرح است.
1- آشنایی افراد فعال در زمینه آموزش الکترونیکی با هم
2- تبادل دانش و اطلاعات توسط افراد متخصص
3- ایجاد منبع و مرجعی آموزشی برای افراد تازه کار
4- ایجاد حس مشارکت و کار گروهی
5- ترجمه کلمه های تخصصی به صورت درست
6- ایجاد نرم افزار های تخصصی در داخل کشور
7- ایجاد حس شجاعت و خودباوری و توانایی انجام کارهای بزرگ
8- ایجاد یک تاییدیه یا گواهی نامه برای محصولات مرتبط با آموزش الکترونیکی
9- به اشتراک گذاشتن تجربیات
10- ایجاد حلقه های آموزش الکترونیکی
11- ایجاد بستر تحقیقاتی و آزمایشگاهی
12- انجام مشاوره برای انجام کارهای مرتبط با آموزش الکترونیکی
13- انجام ترجمه های تخصصی متون تخصصی مربوط به آموزش الکترونیکی
14- فرهنگ سازی برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان
اگر فعالیتی در زمینه آموزش الکترونیکی دارید در این سایت ثبت نام کنید و کار خودتون رو شروع کنید. لازم نیست یک توسعه دهنده حرفه ای باشید. اگر یک دانشجو هستید که تحقیق می کنید اگر صاحب نظر هستید اگر تجربه ای در این زمینه دارید اگر به زبان تخصصی این رشته وارد هستید و ... می تونید عضو بشید و دانش خود را به دیگران انتقال دهید. همان طور که می دونید آموزش الکترونیکی در ایران پیشرفت چندانی نکرده است و اگر شما فعالیتی انجام دهید علاوه بر اینکه جز اولین نفرها خواهید بود می تونید پایه و اساس خوبی برای افراد تازه کار درست کنید.
کمی درباره مدرسه هوشمند
همان طور که قبلا نوشتم قرار شد در اینجا به صورت هفتگی و درباره استانداردهای آموزش الکترونیکی بنویسم. با منابعی که اینجا معرفی کردم و همین طور کتابی که در پست قبلی معرفی کردم فکر می کنم بشه بحث استانداردها را بست و مطلبی هم که هفته پیش نوشتم مقدمه چینی بود برای رفتن به بحث مدرسه هوشمند.

نگاهی به یک کتاب
کتابی که در پست قبلی معرفی کردم رو در دو بخش به طور خیلی خلاصه بررسی می کنم. این بررسی خیلی سطحی و خلاصه است.
ظاهر
در روی جلد اثری از نام نویسنده به چشم نمی خوره و اسم دو ایرانی بروی آن به عنوان مترجم وجود داره. یکی از کارهای نفرت انگیزی که در ترجمه کتاب های کامپیوتری انجام می شه حذف اسم نویسنده است یا اسم مترجم را درکنار اسم نویسنده می نویسند که این فکر رو به ذهن افراد تازه کار میاره که فرد مترجم هم نویسنده این کتاب بوده، افراد حرفه ای هم می دانند که این یک حقه بسیار کثیف است. یک دیگه از کارهای نفرت انگیز که انجام می شه تغییر دادن اسم کتابه که کاری معمول شده و یا بدون اجازه از ناشر اصلی و یا حتی خود نویسنده اقدام به ترجمه و چاپ کتاب می شه!!!!!؟؟؟؟؟ بی انصافی و نقض حقوق بین المللی به اینجا ختم نمی شه و گاهی کتاب را به عنوان یک کتاب از یک مجموعه کتاب معرفی می کنند. تعییر دادن شکل ها و جدول ها، حذف منابع و سوال های آخر هر فصل و تغییر در ترکیب بندی کتاب و از همه مهمتر ترجمه بسیار بد کتاب های کامپیوتر که توسط افراد غیر متخصص و گاهی افراد سودجو انجام می شه و هیچ نظارتی بر کیفیت این گونه کتاب ها وجود ندارد و بعضی اوقات در این کتاب ها مطالب اشتباه و نادرست آموزش داده شده یا ترجمه شده و باعث ایجاد مشکل می شود. اشتباهای تایپی که بیداد می کند و در حساس ترین قسمت ها اشتباهاتی مثل "است" به جای "نیست" که باعث عوض شدن مفهوم می شود و ... از دیگر کارهای ناپسندی است که بی شباهت با دزدی نیست نوعی خیانت در امانت است که در مجموع مرا ترغیب به خواندن کتاب های زبان اصلی حتی با کمی هزینه بیشتر کرده است. در قسمت فیپا از این کتاب می توانید نام نویسندگان اصلی کتاب و نام اصلی کتاب را ببینید ولی طبق معمول فیپا در کتاب های کامپیوتری اطلاعات آن ناقص است. من حتی در کتاب های کامپیوتری فیپا با اطلاعات اشتباه هم دیده ام و کم هم ندیده ام. در قسمت شناسنامه کتاب سال انتشار به چشم نمی خورد. همچنین نوشته شده "کلیه حقوق این اثر ... محفوظ است" بسیار خنده دار است که کتابی که خود دارای کپی رایت بین المللی است در ایران با حقوق شرکت دیگری چاپ می شود و دم از حق و پیگرد قانونی زده می شود!!!! آیا این مشابه قصب کردن اموال که در دین اسلام است نیست؟؟؟ و ...
از مواردی که در این کتاب به کتاب اصلی افزوده شده قسمت های "یادداشت" که به نوعی تبلیغ موسسه ناشر، "سخن ناشر" که قسمتی زائد و بیهوده و "مقدمه مترجمین" است که در این قسمت نکته جالبی جلب نظر می کند. در این قسمت نوشته شده این کتاب یک فقط بخش از کتاب اصلی است و بخش دیگر در دست ترجمه است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! حال این سوال به وجود می آید که به چه حقی ناشر یا مترجم کتاب اصلی را به چند بخش تقسیم کرده؟ و با این احوال دم از حق و حقوق و محفوظ بودن آن می زند!!!!
بعد این ها به قسمت درباره نویسندگان می رسیم که اطلاعات خوبی راجع به نویسندگان دارد که به نوعی اعتبار نوشه های کتاب را تضمین می کند. بعد از آن هم پیشگفتار که توسط عضوی از AICC نوشته شده که خود تضمین دیگری است.
باطن
درمورد مطالب این کتاب باید بگویم که مشخص و واضح است که توسط افرادی نوشته شده که بر آموزش الکترونیکی بسیار مسلط هستند به طوری که من نمونه ای از این افراد را در ایران نمی شناسم واگر شما می شناسید در این قسمت معرفی کنید تا خدایی نکرده حقی از کسی ضایع نشود. کتاب بسیار ساده و روان استاندارد های آموزش الکترونیکی را توضیح داده. مطالب این کتاب بیشتر برای کسانی است که قصد خرید یک "سیستم مدیریت آموزش" یا "محتوای آموزشی" دارند مناسب است. در مورد ترجمه این کتاب هم باید بگویم دارای اشتباهاتی بود که من با خواندن متن متوجه آن شدم. در صورتی که کتاب اصلی را داشتم شاید قضاوت بهتری نسبت به ترجمه می توانست انجام بگیرد.

در کل توصیه من به توسعه دهندگان و علاقه مندان به دلایل زیادی خواندن کتاب به زبان اصلی است.
این کتاب به قدری استانداردهای آموزش الکترونیکی را خوب بیان کردم که من فکر می کنم می توان بحث استانداردها را با معرفی این کتاب بست. انشا الله از پست بعدی درباره مدرسه هوشمند می نویسم.
به اینجا و اینجا هم سر بزنید.

در پناه خدا


نوشته شده توسط: بهمن اصغرزاده

لینک این مطلب: Sunday, January 29, 2006





در باره وبلاگ

   

     نسخه آزمایشی


::مطالب این وبلاگ در مورد آموزش الکترونیکی یا همان elearning است.

::هدف این وبلاگ گردآوری منابع مربوط به آموزش الکترونیکی برای ایجاد یک منبع فارسی برای افراد علاقه مند می باشد.هچنین اطلاع رسانی کارهای انجام شده و انجام کارهای مشترک.

::در صورت تمایل می توانید خبر ها، تحقیقات، مقالات و تجربیات خود را در این وبلاگ قرار دهید تا دیگران هم از آن استفاده کنند.



منوی اصلی


ارتباط با من


لوگوی من




لینک


آرشیو ماهانه


نوشته های قبلی


کتابخانه




xml reader


پشتیبانی


best view in 1024x768 resolation

this blog fully support with

Microsoft Internet Explorer 6+

Opera 8.5

but not completely in

Mozilla Firefox 1.5 RC2



شرایط استفاده


شرايط استفاده ازمطالب

درصورت رعايت موارد زير استفاده ازمطالب بدون اشکال است

نوشتن نام و لينک اين وبلاگ به عنوان منبع.

مطالب به گونه ای ويرايش نشوند که مضمون ديگری برساند.

عدم سوء استفاده از مطالب.

استفاده تجاری از مطالب این وبلاگ منوط به اجازه کتبی است.

Copyright © 2005 - 2006

http://ielearning.blogspot.com



رفع مسئولیت


:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب وب سایت ها، وبلاگ ها، گروه های خبری و ... که لینک آن ها در این وبلاگ قرار دارد یا از آن ها نام برده شده نمی پذیرد.

:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب نقل قول شده نمی پذیرد و مسئولیت آن با نویسنده اصلی می باشد.

:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال معتبر بودن دانشگاه های مجازی معرفی شده در این وبلاگ نمی پذیرد.

:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال معتبر بودن وب سایت ها، وبلاگ ها، گروه های خبری و ،،، که لینک آن ها در این وبلاگ قرار دارد نمی پذیرد.

:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال جهت گیری های سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و ... منابع علمی خود نمی پذیرد.

:: این وبلاگ صرفا یک وبلاگ خبری، آموزشی می باشد.



تعداد بازدید کنندگان