Friday, March 10, 2006

آنسوی سرزمین های شعله ور قسمت دوم کمی جلوتر

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام

مدرسه هوشمند با مدرسه های دیگه چه تفاوتی داره؟ این سوال ممکنه اولین سوالی باشه که در مورد این نوع مدرسه به ذهن برسه. در مورد این سوال می تونید مقالاتی پیدا کنید، اما من چیزی که دیدم توضیح می دم. تعریف کلی که درباره این مدرسه در سازمان آموزش و پرورش می تونید پیدا کنید استفاده از کامپیوتر و وسایل دیجیتالی در مدرسه برای آموزش و مدیریت و ... است. در این مدرسه قرار بر این هست که معلم با استفاده از کامپیوتر تدریس کنه و برای این کار از محتوی الکترونیکی استفاده کنه. چیزی که من دیدم این بود که معلم قبل از ارائه درس به صورت شخص محتوی مخصوص به خودش رو درست می کنه و از اون برای تدریس استفاده می کنه. برای این کار آموزش هایی رو دیده که عبارتند از دوره های ICDL و دوره های آموزشی نرم افزار هایی مثل FLASH و چند نرم افزار دیگه مثل این. اگر در درست کردن این محتوی به مشکلی بر خورد کنه از مشاور IT مدرسه کمک می گیره. نمودار توالی درست کردن محتوی در مدرسه هوشمند به این صورت کشیده شده.

1- اشیا و ابزار توسعه و تولید
2- مستند سازی
3- طرح درس
4- تعیین سلسله مراتب
5- طراحی الگوی اولیه
6- متحرک سازی
7- صدا و تصویر
8- برنامه نویسی
9- تست
10- نصب و راه اندازی
11- آموزش
12- باز خورد و نتایج تحقیقات

مشکلات و راه حل ها
استفاده از تکنولوژی در مدرسه خوبه اما باید اهداف استفاده از اون مشخص بشه. مثلا من نمی دونم چرا مدرسه هوشمند با این ترکیب در حال استفاده است و برای چی کامپیوتر در کلاس هست و برای چی از محتوی الکترونیکی استفاده می شه یا چرا کامپیوتر های کلاس ها به اینترنت متصل هستند. با این اینترنت چه کاری انجام می شه. اشتباه نکنید من نمی گم که این ها نباید باشه من می گم لیست تهیه کنید و بگید از هر کدوم از این ها چه استفاده ای می شه من مطمئنم که لیست بلندی نخواهد بود.(مثلا ممکنه گفته بشه از محتوی الکترونیکی استفاده می شه چون کار معلم راحت تر می شه، اما به چند دلیل این حرف درست نیست دو نمونه از این دلایل در زیر هست). تعیین هدف اولین کاریه که باید انجام بشه. استفاده از تکنولوژی مزایایی داره اما معایبی هم داره. اینجاست تعیین هدف مشخص می کنه که از چه مزایایی می شه استفاده کرد که کمترین معایب رو داشته باشه.
مشکل بعدی تولید محتوی است. این کار توسط معلمان انجام می شه که از نظر من این کار نادرسته. تولید محتوی کار تخصصیه و باید توسط افراد متخصص انجام بشه. آموزش هایی که برای این کار داده شده بی ربط و ناقص بوده. در درست کردن محتوی از ابزار های مناسب و خوبی استفاده نمی شه و این باعث افزایش زمان تولید و کاهش کیفیت محتوی شده. زمانی که معلم باید صرف مطالعه یا استراحت یا کارهای دیگه کنه مجبوره صرف کار با نرم افزار هایی کنه که ممکنه آشنایی زیادی با اون ها نداشته باشه و کاری رو انجام بده که برای اون کار آموزش های درست رو ندیده و همین کار باعث کاهش کیفیت کار می شه. برای درست کردن محتوی باید یک تیم متخصص کار کنند. این یک کار فردی نیست یک کار گروهی. نکته جالب دیگه ای که هست استفاده نکردن از هیچ نوع استاندارد برای تولید محتوی است!
اما در مورد نمودار تولید محتوی باید بگم کسی که این نمودار رو کشیده سواد مهندسی نرم افزار نداره چون تمام کار ها رو جا به جا کشیده و همین باعث زیادتر و سخت تر شدن کار ها و پیچیده تر شده اون ها می شه. کسانی که با مهندسی نرم افزار آشنایی دارند می دونند که این نمودار با هیچ کدوم از نمودار های توسعه هماهنگی نداره و حتی اون ها رو نقض می کنه. به نظر من این نمودار رو به عنوان شاهکار توسعه نرم افزار باید ارائه کرد!!!!!!!!!! :)
بحث و تحقیق و فعالیت و کار عملی در این مورد زیاده من گوشه ای از اون رو گفتم. اگر کسی مایل بود می تونه روی بقیه اون کار کنه.
باز هم از لطف و همکاری مدرسه آبسال برای انجام این تحقیق تشکر می کنم.

در پناه خدا


نوشته شده توسط: بهمن اصغرزاده

لینک این مطلب: Friday, March 10, 2006





در باره وبلاگ

   

     نسخه آزمایشی


::مطالب این وبلاگ در مورد آموزش الکترونیکی یا همان elearning است.

::هدف این وبلاگ گردآوری منابع مربوط به آموزش الکترونیکی برای ایجاد یک منبع فارسی برای افراد علاقه مند می باشد.هچنین اطلاع رسانی کارهای انجام شده و انجام کارهای مشترک.

::در صورت تمایل می توانید خبر ها، تحقیقات، مقالات و تجربیات خود را در این وبلاگ قرار دهید تا دیگران هم از آن استفاده کنند.



منوی اصلی


ارتباط با من


لوگوی من




لینک


آرشیو ماهانه


نوشته های قبلی


کتابخانه




xml reader


پشتیبانی


best view in 1024x768 resolation

this blog fully support with

Microsoft Internet Explorer 6+

Opera 8.5

but not completely in

Mozilla Firefox 1.5 RC2



شرایط استفاده


شرايط استفاده ازمطالب

درصورت رعايت موارد زير استفاده ازمطالب بدون اشکال است

نوشتن نام و لينک اين وبلاگ به عنوان منبع.

مطالب به گونه ای ويرايش نشوند که مضمون ديگری برساند.

عدم سوء استفاده از مطالب.

استفاده تجاری از مطالب این وبلاگ منوط به اجازه کتبی است.

Copyright © 2005 - 2006

http://ielearning.blogspot.com



رفع مسئولیت


:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب وب سایت ها، وبلاگ ها، گروه های خبری و ... که لینک آن ها در این وبلاگ قرار دارد یا از آن ها نام برده شده نمی پذیرد.

:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب نقل قول شده نمی پذیرد و مسئولیت آن با نویسنده اصلی می باشد.

:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال معتبر بودن دانشگاه های مجازی معرفی شده در این وبلاگ نمی پذیرد.

:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال معتبر بودن وب سایت ها، وبلاگ ها، گروه های خبری و ،،، که لینک آن ها در این وبلاگ قرار دارد نمی پذیرد.

:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال جهت گیری های سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و ... منابع علمی خود نمی پذیرد.

:: این وبلاگ صرفا یک وبلاگ خبری، آموزشی می باشد.



تعداد بازدید کنندگان