Friday, September 23, 2005 |
یک ترجمه قسمت چهارم
سلام
پیش از مقدمه
خدایا در سختی ها به ما صبر بده...
مقدمه
با اینکه دیر شده اما عیدتون مبارک. امیدوارم به زودی چشممون به جمال دلربای امام زمان(عج) روشن بشه و هر چه زودتر ظهور انجام بشه. اللهم عجل لولیک الفرج.
این مطلب در مورد اجزای اصلی scorm و همچنین CAM است.
متن
اجزای اصلیscorm چیست؟
همانطور گه قبلا اشاره شد، scorm یک مجموعه از اسناد مرتبط است. سه سند اصلی scorm، به علاوه یک سند بازبینی وجود دارد. سه سند اصلی که scorm را ساخته اند عبارتند از:
مدل تراکم[تجمع] محتوی
محیط زمان اجرا
ترتیب دهی و هدایت
سند ترتیب دهی و هدایت جدیدترین در بین این سه است(با scorm 2004 معرفی شده است)، و به احتمال زیاد به زودی بیشترین تغییر را خواهد دید. مدل تراکم محتوی و محیط زمان اجرا پایدارترین اسناد هستند و نسخه دهی جدید به این زودی ندارند.
مدل تراکم داده چیست؟
سند مدل تراکم داده (CAM) با سرهم کردن، برچسب گذاری و بسته بندی محتوی آموزشی بر پایه وب ارتباط دارد. CAM قوانین و مکانیسم را به وسیله اینکه هر یک از asset ها یا فایل ها چگونه می توانند ترکیب شوند برای ساختن اشیای محتوی قابل اشتراک (SCO ها) و چگونه SCO ها می توانند ترکیب شوند برای ساختن سازمان ها را نشان می دهد. هر سازمان می تواند هر دسته بندی از SCO ها باشد و می تواند به درس، یک ماجول، یک دوره، یک برنامه آموزشی یا به طور مجازی هر دسته بندی که برای سازمان شما منطقی باشد ارجاع شود.
هچنین CAM ویژگی هایی برای اضافه کردن متا دیتا به سازمان ها، SCO ها و asset ها نشان می دهد. متا دیتا داده ای درباره داده است. اگر برنامه آموزشی شما یک کتاب بود، متا دیتا می توانست با کارت مشخصات کتاب که آن کتاب را توصیف می کرد باشد. هر سطح از جزییات در برنامه آموزشی شما ممکن است متا دیتای خودش را داشته باشد، به طوری که هر کدام از SCO ها و حتی asset ها می توانند در سیستم شما قابل جستجو باشند و قابل کشف.
مفهوم محتوی قابل کشف در فلسفه همراه SCROM بسیار مهم است. توانایی پیدا کردن محتوی درست بر اساس نیاز آموزش گیرنده ( یا توسعه دهنده ) دوره آموزشی، استفاده مجدد و به هنگام را ارتقا می دهد. اضافه کردن کلمات کلیدی و دیگر متا دیتا های توصیفی به SCO ها، asset ها و تراکم های محتوی ای به آن ها اجازه می دهد جستجو شوند و در زمانیکه نیاز است پیدا شوند.
اساسا 5 عنوان اصلی به وسیله سند CAM پوشش داده شده است:
مدل داده
بسته محتوی
فهرست
متا دیتا
واژه نامه
اجزای
components
بازبینی
overview
مدل تراکم[تجمع] محتوی
Content Aggregation Model
محیط زمان اجرا
Run-Time Environment
ترتیب دهی و هدایت
Sequencing and Navigation
قوانین
rules
سازمان ها
Organizations
نشان می دهد
lays out
دوره
course
برنامه آموزشی
curriculum
متا دیتا
Meta-data
دوره آموزشی
training
استفاده مجدد
re- use
به هنگام
just- in-time
ارتقا
promotes
فهرست
Manifest
نوشته شده توسط: بهمن اصغرزاده
لینک این مطلب: Friday, September 23, 2005
در باره وبلاگ
نسخه آزمایشی
::مطالب این وبلاگ در مورد آموزش الکترونیکی یا همان elearning است.
::هدف این وبلاگ گردآوری منابع مربوط به آموزش الکترونیکی برای ایجاد یک منبع فارسی برای افراد علاقه مند می باشد.هچنین اطلاع رسانی کارهای انجام شده و انجام کارهای مشترک.
::در صورت تمایل می توانید خبر ها، تحقیقات، مقالات و تجربیات خود را در این وبلاگ قرار دهید تا دیگران هم از آن استفاده کنند.
منوی اصلی
ارتباط با من
لوگوی من
لینک
آرشیو ماهانه
- August 2005
- September 2005
- October 2005
- November 2005
- December 2005
- January 2006
- February 2006
- March 2006
- April 2006
نوشته های قبلی
- دو دلیل برای استفاده از XML در آموزش الکترونیکی
- یک ترجمه قسمت سوم
- یک مسابقه
- یک ترجمه قسمت دوم
- یک ترجمه قسمت اول
- خبر ویژه: سومین همایش آموزش الکترونیکی
- استانداردهای آموزش الکترونیکی
- چند مطلب کوتاه در مورد آموزش الکترونیکی
- دسته بندی نوع یادگیری ومزیت های آموزش الکترونیکی
- دامنه آموزش الکترونیک
کتابخانه
xml reader
پشتیبانی
best view in 1024x768 resolation
this blog fully support with
Microsoft Internet Explorer 6+
Opera 8.5
but not completely in
Mozilla Firefox 1.5 RC2
شرایط استفاده
شرايط استفاده ازمطالب
درصورت رعايت موارد زير استفاده ازمطالب بدون اشکال است
نوشتن نام و لينک اين وبلاگ به عنوان منبع.
مطالب به گونه ای ويرايش نشوند که مضمون ديگری برساند.
عدم سوء استفاده از مطالب.
استفاده تجاری از مطالب این وبلاگ منوط به اجازه کتبی است.
Copyright © 2005 - 2006
http://ielearning.blogspot.com
رفع مسئولیت
:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب وب سایت ها، وبلاگ ها، گروه های خبری و ... که لینک آن ها در این وبلاگ قرار دارد یا از آن ها نام برده شده نمی پذیرد.
:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب نقل قول شده نمی پذیرد و مسئولیت آن با نویسنده اصلی می باشد.
:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال معتبر بودن دانشگاه های مجازی معرفی شده در این وبلاگ نمی پذیرد.
:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال معتبر بودن وب سایت ها، وبلاگ ها، گروه های خبری و ،،، که لینک آن ها در این وبلاگ قرار دارد نمی پذیرد.
:: نویسنده این وبلاگ هیچ گونه مسئولیتی در قبال جهت گیری های سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و ... منابع علمی خود نمی پذیرد.
:: این وبلاگ صرفا یک وبلاگ خبری، آموزشی می باشد.
تعداد بازدید کنندگان